آیین روز ملی شعر و ادب پارسی با حضور شاعران خراسانی در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و در مقبره شعرای خراسان برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از برگزار آیین روز ملی شعر و ادب پارسی با حضور شاعران خراسانی در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و در مقبره شعرای خراسان خبر داد.

به گزارش میراث آریا، سید جواد موسوی عصر سه‌شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ در حاشیه آیین روز ملی شعر و ادب پارسی ضمن یادآوری نقش و جایگاه مهم  شاعران خراسان در ایجاد و رشد شعر وادب پارسی گفت: بخش مهمی از میراث معنوی، دینی و مذهبی ما توسط شاعران خراسان در قالب شعر که ماندگارترین قالب بیانی برای انتقال مفاهیم عمیق دینی و اعتقادی و مذهبی و عرفانی و حتی فلسفی و سیاسی واجتماعی بوده که انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: شعر و ادب در خطه خراسان از دیرینگی‌ بیشتر نسبت به سایر حوزه‌های فرهنگی و جغرافیایی برخوردار است و هسته و مرکز اصلی شکل گیری زبان فارسی خراسان و مدیون حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم.

موسوی تصریح کرد: به دلیل در هم تنیدگی شعر فارسی با اصول دینی و اعتقادی ما ایرانیان مهم‌ترین منابع شعر و ادب فارسی که  در حمد وستایش خداوند و مدح رسول اکرم (ص)‌ و مناقب اهل بیت و ذکر مراثی است متعلق به شاعران خراسان است و این موضوع در بستر تاریخ تداوم و حتی در حال حاضر شاعران معاصر خراسان در این زمینه نقش و جایگاه آنان از همه برجسته تر است.

او اظهار کرد: یکی دیگر از زمینه‌های مهم معرفی میراث معنوی و مذهبی و اعتقادی در مکتب اهل بیت در کنار مضجع مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا علیه‌آلاف تحیة والثناء ایجاد و گسترش گردشگری ادبی است که می تواند به شناخت عمیق‌تر خاندان اهل بیت و از جمله حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) منجر شود.

موسوی افزود: برای همین است که ذاکران و مداحان گذشته و حال حاضر با استفاده از مضامین اشعار شاعران این خطه چه در آیین‌ها و مراسم برگزار شده در حرم مطهر و چه در سایر مکان‌های مذهبی به غنای معنوی و مفهومی فرهنگ زیارت می‌افزایند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: گردشگری ادبی با این رویکرد مکمل گردشگری زیارت است و باید برای رشد و تقویت گردشگری ادبی در این خطه نیز برنامه ریزی اصولی داشته باشیم.

موسوی افزود: برای همین منظور از تمامی انجمن‌های صنفی مرتبط با حوزه گردشگری دعوت به عمل آمد تا در این زمینه نیز حضور مؤثر داشته باشند و آنان نیز بتوانند در رونق بخشی به گردشگری ادبی سهم خود را بیش از گذشته به‌خوبی ایفا کنند.

در این مراسم مقبره الشعرا واقع در جلوخان آرامگاه فردوسی با حضور شاعران و مسئولان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گلباران شد و در ادامه حاضران بر مزار استاد اخوان ثالث و حکیم ابوالقاسم فردوسی حاضر شدند و با گلباران مزار آن‌ها یاد و نام شان را گرامی داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062801732
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha